LIFESTYLE - REVIEW - TRAVEL - BEAUTY - HEALTH

Monday, 25 June 2018

Ragam anak ke sekolah selepas cuti raya

Bangun pagi tadi bermula la episod memujuk budak kecik Ammar ke sekolah semula. Cuti sekolah yang panjang ditambah dengan mood raya membuatkan hari ini menjadi sangat mencabar. Padahal sebelum tidur malam tadi dah pesan esok kena pergi tadika macam biasa.

Dari awal cuti sekolah lagi, mak budak dah risau. Yelah budak kecik Ammar ni kalau lama sangat bercuti, nanti ada la babak-babak air mata di pagi hari. Jenuh memujuk ke tadika semula.

Budak kecik Ammar ni bukan tak tahu sekolah dah nak bermula, tapi tu laa masih teringat seronoknya bermain dengan sepupu-sepupu seusia tanpa perlu memikirkan hal sekolah. Mujur la pihak sekolah takde bagi homework, takdelah terkial-kial nak siapkan. Dengan budak kecik Ammar ni kena pujuk dan bila mood elok baru nak buat.

Sepanjang cuti sekolah dapat la budak kecik Ammar berkumpul dengan sepupu-sepupunya bermain sepuas-puasnya. Gembira bukan main, jarang dapat berjumpa sekali berkumpul kita mak ayah ni bagi la peluang dia bermain. Balik Kuala Lumpur tinggal la dia seorang, dilema anak sorang.

Drama pagi tadi punya la gigih dia memejamkan mata tatkala kita suruh bersiap.Banyak kali juga cubaan membuka pakaian semula. Mata tu pejam dan mulut duk cakap tak nak ke sekolah masih mengantuk katanya. Fuhhh sabar j la..panjang j akalnya.



Memandangkan drama di pagi hari, maka terlambat la kita ke tadika. Mujur la tadika hanya sebelah rumah j. Sambil berjalan pimpin tangan si kecil, lihat juga dia buat memek sedih. Memang selalu elak tengok muka budak kecik Ammar ni. Kang ada juga yang cair tatkala dia buat muka sedih.

Sampai j depan pintu tadika, dia sudah mula mengeluarkan air mata. Dalam sedih tu selipar masih juga dibuka. Fuhh itu isyarat yang dia masih lagi boleh ke tadika.

Dipimpin cikgu kelas, terkedek-kedek la budak kecik tu ikut masuk. Sempat juga la ku jenguk ke dalam. Masih ramai murid yang belum sampai. Mungkin ada drama juga di rumah masing-masing.

Fuhh..memang sangat mencabar nak memujuk anak ke sekolah semula. Walau menangis ku gagah juga hantar ke tadika demi ilmu yang bakal budak kecik Ammar dapat. Duduk rumah pun asik main j baik la ke sekolah.

Gitu la kisah daku pagi ini, nasib baik la anak baru sorang tak delah mak budak kelam kabut menyiapkan anak, fokus pada yang sorang ni j. Uolls pula bagaimana hari ni?

9 comments:

  1. mesti tak sbar nak tunggu masng2 dah besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi bila dh bsr rasa cepat pula masa berlalu..

      Delete
  2. alamakk. teringat pula saya masa sekolah dulu lepas dah lama cuti memang malas gilos nak pergi sekolah haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau igt zaman kita dulu lbh kurang j dgn anak kita..kalau dah cuti rasa nak cuti lagi.

      Delete
  3. hehe...mmg standard budak2 bila dah cuti lama mula la buat drama...tu la kenangan bila diaorg dh besar nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam-macam drama kan..itu la jadi kenangan

      Delete
  4. Del dulu pun liat juga nak ke sekolah..bila hbis sekolah, rindu nak ke sekolah..haha

    ReplyDelete
  5. Anak saya siap cakap dia dah berenti sekolah dah sebab lama sangat cuti 😅

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah hero saya tak meragam..excited ada la..dah lama tak jumpa kawan2 hehe

    ReplyDelete