LIFESTYLE - REVIEW - TRAVEL - BEAUTY - HEALTH

Thursday 11 January 2018

Cara Verify Ownership In Google Webmaster (Google Search Console)


Assalamualaikum..kali ni I nak tunjuk cara daftar atau verifikasi pemilikan blog kita di Google webmaster atau search console terutama untuk blogspot macam I. Setelah jenuh mencari cara akhirnya dapat juga.

 Entri ini lebih kurang untuk rujukan sendiri di masa depan dan harap boleh membantu blogger yang masih tercari cara nak daftar blog di webmaster.



Cara Daftar di Google Search Console


1. Log in blog dan cari di bahagian Setting . Klik search preference, seperti dalam anak panah di bawah tekan edit di bahagian Google Search Console tu.

2.Setelah keluar page seperti di bawah.. Lihat blog tu ada tertulis NOT VERIFIED . Jadi bermula la cara kita nak daftar di webmaster. Kalau page tu tak de keluar blog korang boleh la ADD A PROPERTY masukkan URL blog korang dulu.

Klik di verify this property

3. I guna HTML Tag . Ikut arahan seperti yang diberi. Copy meta tag dan paste di EDIT HTML yang terletak di bahagian theme.



4.Langkah seterusnya paste  seperti contoh di bawah.


5.Setelah korang save theme. Pergi semula ke webmaster untuk verify. Dan hasilnya akan keluar seperti di bawah di mana blog tadi sudah siap verifikasi.



6 comments: